Atrakcje

– Krąg Mocy.

– Szyb Luiz i hałda.

– Góra Żeleźniak.

Szyb Arnold i Grota Gwarków.

– Dzikie Kaczawy.

2. Mysłów – Kościół pw. św. Jana Chrzciciela.

3. Wapiennik „Sobocin”.

4. Skała „Diablak”.

5. Płonina – Zamek Niesytno.

6. Źródła rzeki Kaczawy.

7. Wojcieszów:

a). Kamieniołomy na Górze Połom, jaskinie.

b). Pałace.

c). Wyrób bębnów.

[/one_half_first] 8. Podgórki – Jaskinia Walońska.

9. Dobków

Ekomuzeum Rzemiosła

Sudecka Zagroda Edukacyjna

10. Lipa – Zamek Templariuszy.

11. Zamek Świny.

12. Zamek Bolków.

13. Dom Dróżnika – rzeźbiarz.

14. Świerzawa – kościół pw. św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej.

15. Złotoryja – Muzeum Złota.

16. Jawor – Kościół Pokoju.

17. Wałbrzych – Zamek Książ, Palmiarnia.

18. Jelenia Góra – Dolina Pałaców.

19. Karkonosze.
[one_half_last]

Rezerwaty przyrody.
1. Park krajobrazowy – „Chełmy”.
2. Rezerwat – „Wąwóz Myśliborski”.
3. Rezerwat – „Wąwóz Lipa”.
4. Rezerwat -„Wąwóz Siedmica”.
5. Rezerwat – „Nad Groblą”.
6. Rezerwat – „Wilcza Góra”.
7. Rezerwat – „Góra Miłek”.
8. Rezerwat – „Buki Sudeckie”.
9. „Czartowska Skała”.
10. Organy Wielisławskie.
11. „Łysa Góra” i Przełęcz Widok.
12. Wulkan „Ostrzyca Proboszczowska”.

[/one_half_last]

Przez miejscowość przechodzi kilka szlaków turystycznych, pieszych i rowerowych.

SZLAKI ROWEROWE

Obszar Krainy Wygasłych Wulkanów przecinają trzy główne szlaki rowerowe o różnej skali trudności i kilkanaście lokalnych pętli rowerowych. Najciekawszy i markowy produkt turystyczny to Szlak po Krainie Wygasłych Wulkanów ukazujący piękno regionu i najciekawsze wzniesienia powulkaniczne, Czartowską Skałę, Wilkołaka, Ostrzycę i Grodziec.

Trasa rowerowa „Szlak Polskiej Wsi”

niebieski

Szlak Polskiej Wsi – kolor oznakowania niebieski, długość przejazdu 43km. Przebieg szlaku: Luboradz – Mściwojów – Zębowice – Paszowice – Lipa – Radzimowice – Wojcieszów – Komarno.szlak rowerowy polskiej wsi

Trasa biegnie przez Luboradz, Mściwojów, Zębowice, Jawor, Paszowice, Jakuszową, Siedmicę do Nowej Wsi Małej. Dalej przez wieś Lipa, następnie w prawo w drogę polną w kierunku Bukowiny (621) i obrzeżem lasu do Radzimowic. Dalej obok kopalni Arnold do Wojcieszowa. Skręt w prawo na drogę wojewódzką nr 328 i za Urzędem Miasta w lewo, nad torami kolejowymi w kierunku Skopca (718). Następnie Przełęcz Komarnicka (662) i w dół do Komarna w kierunku Jeleniej Góry do połączenia się z rowerową Obwodnicą Jeleniej Góry oznakowaną kolorem zielonym.

Trasa czerwona „Szlakiem Zamków”

czerwony

Bolków – cztery pętle ze startem i metą w Bolkowie. Szlak Zamków – kolor oznakowania czerwony, długość przejazdu 54km. Przebieg szlaku: Bolków – Płonina – Przełęcz Rochowicka – Mysłów – Radzimowice (550) – Lipa – Muchówek – Jastrowiec – Jeżów – Świny – Kłaczyna – Wolbromek – Boków. Pętla niebieska – 26.4km. Przebieg pętli: Wolbromek – Sady Dolne i Górne – Nagórnik – Wierzchosławice. Pętla żółta – 18km. Przebieg pętli: Wierzchosławice – Stare Rochowice – Płonina – Pastewnik – Wierzchosławice.szlak rowerowy czerwony

Bolków – Wolbromek – Kłaczyna – Świny – Lipa – Muchówek – Radzimowice, Mysłów – Płonina – Pastewnik Górny – Wierzchosławice – Bolków. Trasa przebiega przez zachodnio-północą część gminy, charakteryzuje się wysokimi walorami przyrodniczymi oraz architektonicznymi.Trasa przebiega przez zachodnio-północą część gminy, charakteryzuje się wysokimi walorami przyrodniczymi oraz architektonicznymi.
Opracowano na podstawie: „Bolków miasto i gmina”, mapa turystyczna skala 1:38500, Wyd. LoboSoft II, Kraków 2009.

SZLAKI PIESZE

Szlak niebieski

niebieski_

Szlak Kopaczy – szlak o długości 13 km, składający się z 2 tras. I trasa: początek – koniec: Wojcieszów – Zamkowa Góra k/Chełmca. Szczegółowy przebieg szlaku: Wojcieszów – Radzimowice – Lipa – Olszowy Staw – Rezerwat „Wąwóz Lipa” – Nowa Wieś Wielka – Myślinów – Góra Młynik – Zamkowa Góra k/Chełmca.

Szlak żółty

zolty

Wojcieszów (ul.Chrobrego/Górnicza) – Radzimowice – Mysłów – Płonina Zamek – trasę rozpoczynamy przy skrzyżowaniu ulic B.Chrobrego i Górniczej. Udajemy się ulicą Górnicza, biegnącą doliną Olszanki w górę. Szlak prowadzi teraz przez około 1 km chodnikiem wzdłuż mało ruchliwej drogi.

Po prawej stronie widzimy drzewostan porastający rezerwat przyrody „Góra Miłek”(trójwierzchołkową górę o najwyższym szczycie Cisowa 596 m.n.p.m.). Mijamy nieczynny stok narciarski na Miłku i dochodzimy do basenu i domu spokojnej starości. Szlak dalej prowadzi prosto główną drogą, przechodzącą powoli z asfaltu w drogę szutrową. Po około 200m. dochodzimy do rozgałęzienia dróg. Droga w prawo w dół prowadzi do zabudowań, natomiast my idziemy w lewo. Około 100m. dalej dochodzimy do kolejnej drogi do zabudowań, poruszamy się prosto. Kilkaset metrów przez las i kolejne skrzyżowanie, a po nim polana. Trzeba na nim zachować szczególną uwagę. Szlak prowadzi drogą prosto, idziemy cały czas główną drogą, po prawej stronie mając łąkę a po lewej olszynę. Po ok. 100m. kolejne skrzyżowani, jedna droga odchodzi pod kątem prostym w lewo, szlak prowadzi  dalej prosto. Wchodzimy do lasu rosnącego na stokach Owczarka (494 m.n.p.m) i Żeleźniaka (664 m.n.p.m.). Tu powoli zaczynamy się wspinać krętą drogą w górę,  mając wokół siebie właściwie litą świerczynę. Ponad kilometr pod górę i dochodzimy do sztolni „Arnold”. Znajduje się ona kilka metrów od drogi po lewej stronie. Należy w tym miejscu zachować szczególną ostrożność ze względu na uszkodzenie zabezpieczeń sztolni. Wycieczkę kontynuujemy dalej szlakiem żółtym i po około 300m. dochodzimy do Radzimowic. Tu na krzyżówce skręcamy w prawo i udajemy się w dół. Przez około 150m. szlak żółty przebiega razem ze szlakiem niebieskim. Nasz szlak prowadzi dalej prosto lekko krętą drogą, mija kępę drzew i skręca pod kontem prostym w lewo, po czym po 250m. w prawo, prowadząc polną drogą. Mijamy po prawej stronie transformator i dochodzimy do skrzyżowania dróg. W tym miejscu trzeba zachować szczególną uwagę, ze względu na to że szlak schodzi teraz na mało widoczną ścieżkę po prawej stronie słupa energetycznego w dół. Docieramy do drogi w Mysłowie. Schodzimy w prawo asfaltem w dół przez około 1,5 km. Po prawej stronie widzimy kościół pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela. Po przejściu przez most nad Mokrzynką szlak skręca w lewo. W tym miejscu trzeba zachować szczególną uwagę ze względu na to że szlak przebiega teraz drogą przez podwórko prywatnej posesji. Przechodzimy po prawej stronie drewnianej stodoły i poruszamy się w górę do drogi asfaltowej. Należy zwrócić szczególną uwagę na poruszające się po niej samochody. Skręcamy w lewo i szlak przez około 80m. prowadzi asfaltem, po czym skręca pod kątem prostym w prawo w górę. Teraz przez dłuższy okres szlak prowadzi łąką. Należy poruszać się główną, wyjeżdżoną  drogą, która prowadzi w górę, lekko w prawo. Po okolo150m. droga skręca w lewo. Po prawej stronie widzimy ruiny wiatraka. Idziemy dalej prosto przez ok 400m. i droga odbija lekko w lewo, dochodząc do ściany lasu, a następnie wchodząc do niego. Nieco ponad kilometr wśród buków i świerków, i wracamy ponownie na łąki. Około 800m i dochodzimy do ruin ewangelickiego kościoła cmentarnego w Płoninie, który mijamy po prawej stronie. Poruszamy się dalej w dół przez około pół kilometra i dochodzimy do samej miejscowości. Na asfalcie skręcamy w lewo, napotykamy tu znaczniki zielonego Szlaku Zamków Piastowskich biegnącego od Grodźca od Grodna, bądź  też odwrotnie. Mijamy po lewej stronie staw, na skrzyżowaniu idziemy prosto, przechodzimy obok przystanku i dochodzimy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo, 150m. pod górę, i wyłania nam się ruina klasycystycznego pałacu oraz ruiny zamku średniowiecznego w pn-zach części.

W tym miejscu szlak ma swoje zakończenie.

Szlak niebieski

niebieski_

Wojcieszów (ul.Chrobrego/Górnicza) – rez. „Góra Miłek” – Radzimowice – jest to idealny szlak spacerowy, o niskim stopniu trudności.

Szlak ma swój początek w Wojcieszowie na  skrzyżowaniu ulic B.Chrobrego i Górniczej. Idziemy  cały czas ulicą Bolesława Chrobrego w górę Wojcieszowa przez około 1600m. Po drodze mijamy zabudowania Wojcieszowa, m.innymi po prawej stronie rozlewnie wody mineralnej i ośrodek wychowawczy. Dochodzimy do przystanku i skręcamy w lewo pod górę ścieżką prowadzącą do lasu. Po około 50m. jesteśmy już w buczynie obrastającej zbocza Góry Miłek. Znajdujemy się w tej chwili na terenie rezerwatu przyrody, dla tego nie schodzimy z wyznaczonego szlaku. Szlak łagodnie trawersuje zbocze góry, nie prowadzi jednak na szczyty tego  trójwierzchołkowego wzniesienia (Młyniec 573 m.n.p.m., Cisowa 596 m.n.p.m., Wroniec 569 m.n.p.m.). Podążamy dalej za niebieskimi znacznikami krętą ścieżka. Dochodzimy do jezdnej drogi leśnej którą podążamy prosto aż do wiaty turystycznej. Jest to dogodne miejsce do krótkiego odpoczynku. Następnie podążamy dalej ta samą drogą prosto i po ok. 50m. wychodzimy na otwartą przestrzeń. Tu trafiamy na krzyżówkę z czerwoną trasą rowerową. My idziemy dalej prosto lekko pod górę, przez łąki. Po niecałych 2 km. docieramy do szlaku żółtego, a następnie kilkadziesiąt metrów w lewo pod górę, i jesteśmy w Radzimowicach.

Dalej szlak niebieski prowadzi w stronę Lipy, Myślinowa,  my natomiast proponujemy powrót szlakiem żółtym do Wojcieszowa.